Liebeslieder & Die Erste Walpurgisnacht

Datum en tijd: 22-04-2017 om 14:30
Locatie: Groenmarktkerk

Kaarten kosten € 17,– (programmaboekje is entreebewijs). Te koop via het HGK: post.hgk@gmail.com

Brahms heeft de teksten gebruikt van dichter G.F. Daumer, uit de collectie volks- en liefdesliedjes ‘Polydora’. Gespeculeerd wordt dat hij zijn inspiratie hiervoor heeft gevonden in zijn liefde voor (de reeds getrouwde) Clara Schumann. Muzikaal is Brahms zeer beïnvloed geweest door Franz Schubert, die de 20 Ländlern schreef, die door Brahms zijn geredigeerd. Brahms stond voor de taak om van een aantal losse stukken min of meer een geheel te maken. Dit gold zowel voor de 20 Ländlern als zijn eigen Liebeslieder.

Die Erste Walpurgisnacht is een door Mendelssohn getoonzet gedicht van Goethe, die heeft zich heeft laten inspireren door een zeer oud Germaans volksgeloof: in de nacht van 1 mei komen geesten en heksen tevoorschijn om feest te vieren. Ze zijn verbannen van de aarde, maar ze mogen één keer per jaar terugkeren. Dit feest wordt nog steeds gevierd in Duitsland, Zweden en Finland. In Duitsland gebeurt dit vooral op de berg Brocken in de Harz. Goethe heeft zijn eigen versie geschreven: Druïden willen een plechtigheid vieren, maar worden gedwarsboomd door Christenen. Ze besluiten de Christenen angst aan te jagen; hun opzet lukt en de plechtigheid kan doorgaan.

Het lijkt erop dat dit verhaal aansluit op het leven van Mendelssohn zelf. Hij groeide op in een Joods gezin, maar was zelf protestants. Deze dualiteit, twee geloven alsook groepen die tegenover elkaar staan, is terug te vinden in de thematiek van het verhaal.

Dit concert is voor koor, 3 solisten en twee piano’s.