Verslag Weinachtsoratorium 10 december 2023 in de PHIL

Sponsoren:

Sponsor MuijsSponsor Jan Cop  Sponsor Andriessen

Na vijf jaar kon het Haarlems Gemengd Koor eindelijk weer het Weihnachtsoratorium ten gehore brengen in de Phil in Haarlem. We zongen de cantates 1, 3, 5 en 6. De duur van het concert was anderhalf uur.

Gebruikelijk is dat we dit magistrale werk om de twee jaar uitvoeren. We moesten besluiten het concert  twee keer af te gelasten als gevolg van de coronoamaatregelen in 2020 en 2021.

We hebben er alles aan gedaan om het concert tot een succes te maken. We hadden uitstekende solisten gecontracteerd, Aldona Bartnik sopraan, Dave ten Kate countertenor, Khieran White, tenor en Michael Wilmering bariton. Zij zongen de prachtige partijen met verve,

Ook het  Tarisio Consort musiceerde op hoog niveau. Zij begeleidden ons met met authentieke barok instrumenten dat een speciale sfeer gaf aan het concert. Sander van den Houten bespeelde op uitstekende wijze het orgel.

Ons koor, Haarlems Gemengd Koor was voor de gelegenheid uitgebreid met ruim 20 projectzangers, mensen uit andere koren en andere geïnteresseerden, waardoor we een goed getraind koor vormden van ruim 85 mensen, 25 mannen-  en ruim 60 vrouwenstemmen.

De lange voorbereidingstijd, we begonnen met de repetities in juni, en de uitbreiding van het koor droegen er toe bij dat het concert klonk als nooit tevoren.

Dit alles was uiteraard vooral te danken aan onze vaste dirigent Ago Verdonschot, die ons leidde met vaste hand en in de voorbereidingen met veel geduld en toewijding ons de fijne kneepjes bijbracht.

Het concert, dat in zijn geheel onder leiding stond van Ago Verdonschot,  was goed bezocht. Er waren 694 betalende bezoekers en 65 genodigden op vrijkaarten. Totaal 759 bezoekers.

In het kader van ons sociale beleid hadden wij vrijkaarten beschikbaar gesteld aan locale organisaties die zich inzetten voor mensen met een krappe beurs. Ook Oekraïners en vluchtelingen hadden wij voorzien van vrijkaarten. Hiermee toont het Haarlems Gemengd Koor haar maatschappelijke betrokkenheid.

De waardering voor ons concert was hoog, wij kregen niet alleen een langdurig applaus, maar scoorden ook gemiddeld een 8,5 bij het publiek (bron Phil Haarlem).

Tenslotte, was de samenwerking met de Phil wederom uitstekend, zij maken het ons mogelijk onze muzikale kwaliteiten zichtbaar te maken in een mooie goed geoutilleerde omgeving.

Dankzij de financiële steun van het Cultuurfonds, de J.C. Ruigrok Stichting, het VSB Fonds en de Gemeente Haarlem is dit concert mede mogelijk geworden en zijn wij in staat geweest om een bijdrage te leveren aan het culturele klimaat in Haarlem.