Klik hier voor onze concerten in het verleden.

Zie hieronder onze komende evenementen:

The Armed Man

– 14-12-2024 at 20:15 PHIL

Passieconcert

– 08-04-2025 at 20:15 Remonstrantse Kerk

Passieconcert reprise

– 15-04-2025 at 20:15 Remonstrantse Kerk

Weihnachtsoratorium (delen onder voorbehoud)

– 14-12-2025 at 14:00 PHIL

Meer over The Armed Man

Karl Jenkins: The Armed Man, Mass for Peace

‘Een mis voor de vrede.’ Met deze ondertitel ging in 2000 ter gelegenheid van de eeuwwisseling in de Londense Royal Albert Hall ‘The Armed Man’ in première. De componist Karl Jenkins baseerde het werk op het bekende Franse volkslied (soldatenlied) uit de 15e eeuw L’homme armé met als strekking: Hoed u voor de gewapende mens. Dit lied is in de loop der eeuwen in ontelbare composities als hoofdthema gebruikt.

De mis (Mass for Peace) bestaat uit dertien delen afgewisseld met literaire teksten en gebeden uit de hele wereld. Deze teksten gaan over oorlog en geweld, de gevolgen hiervan, en de hoop op duurzame vrede. Het werk werd destijds opgedragen aan de slachtoffers van de Kosovo oorlog. Helaas is de roep om vrede actueler dan ooit.

Indrukwekkend is al direct het begin wanneer in een stevige driekwartsmaat een stampvoetend koor met begeleiding van trommels haar intrede doet. Daarna wordt het L’homme armé gezongen, gevolgd door het Kyrie uit de katholieke mis met later het Sanctus en Agnus Dei.
Bijbelteksten, een Islamitisch gebed, teksten uit het Hindoeïsme, gedichten die betrekking hebben op de Vietnamese oorlog en het bombardement op Hiroshima komen langs.
Een geweldige climax wordt bereikt wanneer in het slotdeel wederom het L’homme armé klinkt met daaropvolgend een troostend koraal.
De oorspronkelijke versie is geschreven voor een symfonieorkest. Het vraagt om een groot koor.

Karl Jenkins (geboren 1944):
Van oprichter van de jazzband Nucleus via lid van de rockband Soft Machine en maker van commercials naar beroemd componist van  klassieke werken.