Over Ons

Korte biografie van het HGK

HAARLEMS GEMENGD KOOR

Het is februari 1921, de 20 jarige Jan Booda richt het Gemengd Haarlems Koor (HGK) op, bestaande uit 24 leden. Gemengd betekende niet alleen mannen en vrouwen maar ook alle geloven, wat in die tijd wel bijzonder was.
Bij het eerste jubileum vijf jaar later wordt een Beethoven-concert gegeven in de Gemeentelijke Concertzaal, tegenwoordig de PHIL. geheten.
Vanaf 1925 geeft het HGK daar bijna jaarlijks een concert. Zo is ook de traditie ontstaan van de tweejaarlijkse uitvoering van het Weihnachtsoratorium van Bach, bij het 15- jarig jubileum zelfs brutaal gecombineerd met de humoristische opera Schipbreuk van Johan Wagenaar.

Een afwisselende muziekkeuze bleef het kenmerk van het HGK.
Zoals bijvoorbeeld het Requiem van Verdi, gezongen in 1953, om geld op te halen voor de slachtoffers van de watersnoodramp; het Credo van de Haarlemse componist Hans Cox bij het 750-jarig jubileum van Haarlem. En verder in Osnabrück The Armed Mann, mass for peace van Karl Jenkins en in Haarlem de wereldpremière van de Carmina Elegia van Pablo Escande.

De afgelopen jaren hebben we onder andere direct na corona een mooi concert gezongen met de titel Vreugde en Verdriet, het Requiem van Fauré, het Requiem van Mozart en natuurlijk het Weihnachtsoratorium.

Inmiddels telt het koor 71 zangers. Het HGK staat onder leiding van Ago Verdonschot en wordt op de vleugel begeleid door Hans van Beelen.

Kijk de video hieronder voor een indruk van ons koor.

Lees hier meer over de geschiedenis van ons koor
Kijk hier voor meer beeldmateriaal van ons koor

Repetitie

Wij repeteren elke dinsdagavond van 19.45 tot 22.00 uur in de Remonstrantse Kerk, Oranjekade 1 (hoek Wilhelminastraat). Op zeer korte afstand zijn bushaltes, een bewaakte fietsenstalling en een gemeentelijke parkeergarage met goedkoop avondtarief.
Bij het instuderen worden we door onze vaste begeleider Hans van Beelen op de vleugel ondersteund.
Onze kerst- en zomervakanties vallen over het algemeen samen met de schoolvakanties in de regio.

Concerten

Regelmatig vinden uitvoeringen plaats, grotere concerten ca. 3 keer per 2 jaar en tussendoor kleinere optredens in onze repetitie-locatie de Remonstrantse Kerk. We werken ook graag met andere koren en orkesten samen.

Tijdens concerten worden we begeleid door professionele musici en solisten. Leden zijn verplicht om minimaal twee toegangskaarten per concert af te nemen.

Kwaliteit

Het beleid van het HGK is gericht op de muzikale kwaliteit van de concerten. Daarom is het van groot belang dat de leden bij repetities aanwezig zijn. Onze dirigent Ago Verdonschot  is professioneel zanger en werkt aan de kwaliteit door tijdens de repetities aandacht te geven aan stemvorming en verbetering van de zangtechniek. Zangers die nog geen koorervaring hebben, worden zo ondersteund. Het lezen van notenschrift is niet verplicht, als je goed in staat bent om na te zingen.
Alle koorleden doen om de 2  jaar een nieuwe stemtest.

Overige bijeenkomsten

Elk jaar is er een algemene ledenvergadering, een Koordag , zangworkshops en een Open Podium. Maandelijks is er een koorborrel. Ter gelegenheid van het uitgestelde 100-jarig jubileum was het koor in september 2022 een weekend naar Schoorl.