Onze dirigent

Ago Verdonschot

Ago Verdonschot is dirigent en zanger. Koren waar hij op dit moment leiding aan geeft zijn: Viva La Musica uit Uden, het Amsterdams Operakoor, het Rotterdams Operakoor en het Haarlems Gemengd Koor. Ago is sinds 2016 verbonden aan het Haarlems Gemengd Koor en dirigeert, met vertraging door Corona, het  Weihnachtsoratorium voor de derde keer in de grote zaal van de Philharmonie. Hij hoopt dat er nog vele malen zullen volgen.
Het repertoire van Ago omvat missen van Haydn, Mozart, Schubert en Gounod, het Requiem van Fauré, The Messiah van Händel, The Armed Man van Karl Jenkins, die Jahreszeiten van Haydn en Die erste Walpurgisnacht en Elias van Mendelssohn, het Requiem van Verdi, de Londense Versie van Ein Deutsches Requiem van Brahms en het Weihnachtsoratorium van Bach. Opera beslaat een groot deel van zijn repertoire, met naast de bekende componisten ook opera´s van Puccini, Mercadante, Borodin, Boito en Tschaijkowsky.

Naast de concerten met zijn eigen koren zingt hij regelmatig oratorium. Hij is te horen als Christus in de Matthäus- en Johannes-Passion van Bach, en de requiems van Brahms, Duruflé en Fauré.
In 2018 zong hij de première van drie liederen die door componist George Beentjes speciaal voor hem zijn geschreven. Met het ensemble Opera Gala Stars, zingt hij op diverse locaties door het land scènes uit diverse opera’s. Tijdens de Operadagen Rotterdam is Ago één van de vaste solisten bij Van Smartlap tot Opera met concerten op de Koeweide in Crooswijk en Hoek van Holland. In het voorjaar van 2019 maakte hij zijn debuut als dirigent en zanger in een uitverkochte Philharmonie van Berlijn.
In december zal Ago wederom het Weihnachtsoratorium van Bach dirigeren in Haarlem. Verder zal hij Winterreise van Schubert gaan zingen met pianist Hans Schellevis.