Stabat Mater, Rheinberger – De Zeven Kruiswoorden, Cesar Franck

Datum en tijd: 24-03-2018 om 20:00
Locatie: Wilhelminakerk

Kaartverkoop: € 16 via email post.hgk@gmail.com en via koorleden.
De entreeprijs is inclusief koffie/thee na afloop (circa 21:00 uur). Er is geen pauze tijdens het concert.

Het Stabat Mater toont ons de smart van Maria als haar zoon wordt gekruisigd. Het gedicht ontleent zijn naam aan de eerste zin: Stabat mater dolorosa = de moeder stond bedroefd. Het is vermoedelijk al in de 13e eeuw geschreven door een Franciscaner monnik uit Frankrijk of Italië. Sindsdien is de tekst door vele componisten gebruikt. Een heel bekende Stabat Mater is die van Pergolesi.
In de komende passietijd gaat het HGK het Stabat Mater van Josef Gabriel Rheinberger vertolken. Het in 1864 gereedgekomen stuk kenmerkt zich door een enigszins introverte benadering van de smart van Maria. De voor die tijd moderne compositie wisselt contrapunt af met harmonische opbouw, polyfonie met homofonie en eindigt in een grote fuga.

Ook de laatste zeven woorden die Christus aan het kruis sprak, wist vele componisten te inspireren. Cesar Franck koos voor zijn versie een langzaam tempo. Omwille van de afwisseling voegde hij daar andere bijbelteksten aan toe die snellere tempi verdragen. Deze teksten zetten de kruisiging in een ruimer perspectief, van eigentijdse duiding tot aan voorspellingen in het oude testament.
De muziek is overwegend homofoon. Franck hield vermoedelijk rekening met de beperkte mogelijkheden van het kerkkoor voor wie hij het stuk schreef. Door de afwisseling met opera-achtige ariose delen voor solisten en koor krijgt de compositie op die plaatsen een onverwacht frivole wending.
Het werk is door Franck geschreven in 1859. Tijdens zijn leven kwam het nooit tot een uitvoering. In 1955 werd het ontdekt in de Universiteitsbibliotheek van Luik en in 1977 voor het eerst uitgevoerd.