Geschiedenis

Het HGK is een van de oudste Haarlemse oratoriumkoren. De geschiedenis ervan gaat terug naar het eind van de 19e eeuw. Rond 1890 werd in Haarlem al een koor opgericht onder de naam Haarlems Gemengd Koor. Dit koor heeft bijna 20 jaar bestaan, en heeft vele grote werken voor koor en volledig orkest uitgevoerd.

2016 Ago Verdonschot

Ago Verdonschot heeft als dirigent een ruime staat van dienst. Als zanger zong hij zowel in diverse oratoria als in opera’s en operettes. Dat hij een kundig zanger is komt ons tijdens de repetities uiteraard goed van pas. Evenals van Hebe geeft Ago tijdens de repetities zangadviezen en -aanwijzingen. Ons eerste gezamenlijke wapenfeit is het Weihnachtsoratorium van Bach in december 2016.

2013-2016 Hebe de Champeaux

Hebe de Champeaux is een zeer bevlogen dirigente. Door haar aandacht voor stemvorming en zangtechniek heeft zij het HGK naar een hoger plan getild. Onder haar leiding hebben we diverse stukken uitgevoerd: het Weihnachtsoratorium van Bach, het Stabat Mater van Rossini, diverse operakoren van Verdi, The Armed Man van Carl Jenkins, en Anthems en Odes van Händel.

2001-2012 Frank Hameleers

Onder de leiding van Frank Hameleers is een goed uitgebalanceerde, gemengde programmering tot stand gekomen. De tweejaarlijkse uitvoering van het Weihnachtsoratorium van Bach vertegenwoordigt de traditie die al door Jan Booda is ingezet. In de tussenliggende jaren worden zeer wisselende en vaak verrassende koorwerken uitgevoerd, zoals Ein Deutsches Requiem van Brahms, een Russisch programma, een eigentijds koorwerk van de nog jonge Argentijnse componist Pablo Escande en Die Jahreszeiten van Haydn. Ook werd samengewerkt met andere koren. Met het Oratoriumkoor Kennemerland werd bijvoorbeeld The Messiah van Händel uitgevoerd en met het Haarlems Mannenkoor Zang & Vriendschap werd de Carmina Burana van Orff gezongen.

1992-1998-2001 Christiaan Winter – Nicholas Mansfield

Christiaan Winter was tot 1998 onze dirigent. Vervolgens dirigeerde  Nicholas Mansfield, een geboren Engelsman, het koor drie jaar. Onder hun leiding werkte het koor vooral hard aan de verbetering van de zangtechniek wat het niveau van het koor zeer ten goede kwam. Ook werkt het HGK sindsdien met een vaste begeleider tijdens de repetities. Gerrie Meijers begeleidde het koor tot 2009. Sinds dien is Hans van Beelen onze vaste begeleider.

1960-1992 Anton de Beer

In 1960 volgde Anton de Beer Jan Boda op. Onder zijn artistieke leiding werden verschillende werken geprogrammeerd die nog niet eerder in Haarlem waren uitgevoerd. Ook wist De Beer een samenwerking tot stand te brengen tussen enkele koren, waardoor het mannentekort dat af en toe ontstond kon worden opgevangen.
Na 27 jaar het koor te hebben geleid, gingen hij en het koor in 1992 uit elkaar.

1921-1960 Jan Booda

In 1921 nam Jan Booda, een jonge Haarlemse dirigent, het initiatief een koor op te richten onder de naam ‘Haarlems Gemengd Koor’. Het eerste concert door het HGK vond plaats in de Grote of Sint-Bavokerk op 30 januari 1923. Omdat Booda een groot bewonderaar was van het werk van Bach, voerde hij in de beginjaren veel cantates van Bach uit. Uit deze beginperiode stamt ook de traditie van de uitvoeringen van het Weihnachtsoratorium, aanvankelijk steevast op de middag van de Tweede Kerstdag, later op de middag van de laatste zondag voor Kerst. Hij heeft het koor geleid tot hij in augustus 1960 overleed. Hoe de programmering er in deze lange periode precies heeft uitgezien is niet bekend, omdat het gehele archief van het koor tot 1960 verloren is gegaan. We weten alleen zeker dat vrijwel elk jaar het Weihnachtsoratorium is uitgevoerd, zelfs in de oorlogsjaren.